VRG-Forum

Welkom op het forum van het Vlaams Rechtsgenootschap Leuven!
It is currently Tue Sep 07, 2010 2:31 pm

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 
Author Message
 Post subject: Aanvullende keuzevakken
PostPosted: Wed Jul 28, 2010 12:58 pm 
Senior Counsel

Ik ben al eens aan het zien voor mijn volgend jaar in te vullen, maar zit wat vast met de aanvullende keuzevakken: de titels zijn vrij abstract, vandaar mijn vraag: welke zijn aanraders?

Profile Send private message  

Post subject: Re: Aanvullende keuzevakken
PostPosted: Thu Jul 29, 2010 2:07 pm 
Stagiaire

Jeann wrote:
Ik ben al eens aan het zien voor mijn volgend jaar in te vullen, maar zit wat vast met de aanvullende keuzevakken: de titels zijn vrij abstract, vandaar mijn vraag: welke zijn aanraders?

ICT-recht, rechtsgeschiedenis, deontologie en genderstudies zijn echte aanraders.. zeg heeft iemand "european family law" gedaan of kent hij iemand die da gedaan heeft want ik moet da vak nog afleggen in de zomer en ik ben mijn cursus kwijt.. je zou me enorm helpen..

PostPosted: Thu Jul 29, 2010 2:17 pm 
Senior Counsel

lessen van de 21e eeuw (interfacultair keuzevak, iedereen mag dat volgen, wij normaal ook). Jaarvak de lessen begint ergens midden 1e semester tot aan de paasvakantie op maandagavond van 19.30 tot 21.00 ongeveer. Elk jaar zijn dat andere thema's, maar de onderwerpen zijn steeds verschillend over actuele dingen in alle domeinen die aan de unief worden geven. niveau is dan ook niet moeilijk aangezien iedereen moet kunnen volgen. Op het einde van elke les geeft elke prof 3 mogelijke examenvragen die je op het examen kan krijgen. Het examen bestaat uit 3 reeksen met telkens 3 vragen waarbij je één reeks mag laten vallen ofwel moet je één reeks kiezen dat weet ik niet juist. Meestal wordt er tijdens jaar een mail rondgestuurd om een bepaalde vraag op te lossen elk zodat er antwoorden zijn op de vragen. Punten liggen rond de 14 gemiddeld.

Examen valt in 2e semester voor de blok op een avond, 2 dagen leren en je hebt een 14 (zo ken ik toch enkele mensen)

PostPosted: Thu Jul 29, 2010 2:21 pm 
Senior Counsel

hoe vallen de vakken: rechtssociologie, economic analysis of law en humanitarian and Security Law from a European Perspective

PostPosted: Thu Jul 29, 2010 11:39 pm 
Partner

Deontologie is een reflectiecollege en vond ik achteraf gezien, los van de punten, inhoudelijk behoorlijk tegenvallen.
Behoorlijk balen dat je niet voor meer dan 6SP interfacultaire aanvullende keuzevakken kan nemen, 8SP was beter geweest (of 12 of 16 natuurlijk - maar goed, 8 toch een minimum aan nuttige SP). Er zijn zoveel interessante dingen te volgen die perfect bij mijn interesses en opleiding aansluiten. Veel beter dan een hoop vakken uit de rechtencatalogus.

PostPosted: Fri Jul 30, 2010 5:22 pm 
Managing Partner

Deontologie, transportrecht, successierechten..., medisch recht, ict
Allemaal gemakkelijke vakken en lessen zeker niet nodig...

PostPosted: Sat Aug 14, 2010 2:00 pm 
Senior Counsel

humanitarian and Security Law from a European Perspective: is dit vak een aanrader qua moeilijkheidsgraad en punten?

PostPosted: Sun Aug 15, 2010 2:52 pm 
Partner

jungle wrote:
Deontologie is een reflectiecollege en vond ik achteraf gezien, los van de punten, inhoudelijk behoorlijk tegenvallen.
Behoorlijk balen dat je niet voor meer dan 6SP interfacultaire aanvullende keuzevakken kan nemen, 8SP was beter geweest (of 12 of 16 natuurlijk - maar goed, 8 toch een minimum aan nuttige SP). Er zijn zoveel interessante dingen te volgen die perfect bij mijn interesses en opleiding aansluiten. Veel beter dan een hoop vakken uit de rechtencatalogus.

Je mag toch wel voor 8 studiepunten aanvullende keuzevakken aan andere faculteiten volgen?

http://www.kuleuven.be/onderwijs/aanbod ... orstelling en dan onderste alinea bij "aanvullende keuzevakken"

PostPosted: Sun Aug 15, 2010 4:38 pm 
Partner

Tinkelbel wrote:
humanitarian and Security Law from a European Perspective: is dit vak een aanrader qua moeilijkheidsgraad en punten?

Hier dezelfde vraag. Kruipt er veel werk in?
Wat houdt dat trouwens juist in? De beschrijving op de site leert me niet veel..

PostPosted: Sun Aug 15, 2010 7:23 pm 
Partner

boerinneke wrote:
jungle wrote:

Je mag toch wel voor 8 studiepunten aanvullende keuzevakken aan andere faculteiten volgen?

http://www.kuleuven.be/onderwijs/aanbod ... orstelling en dan onderste alinea bij "aanvullende keuzevakken"

Ik vergiste me, 8 is nog te weinig omdat er echt weinig 4SP-vakken zijn in de masteropleidingen bij de faculteiten die ik al bekeken heb. Dus je zit dan aan 12 (of minstens 10).

PostPosted: Sat Aug 21, 2010 3:38 pm 
Senior Counsel

iemand ervaring met jeugdbeschermingsrecht? werklast, punten, interessantheid, ...? verder zou ik misschien 'media & justitie' van de master communicatiewetenschappen, of 'Belgische politiek sinds 1945' van de master internationale en vergelijkende politiek willen volgen. heeft er iemand een idee of dat toegelaten zal worden?

PostPosted: Sat Aug 21, 2010 4:26 pm 
Partner

*Nele* wrote:
iemand ervaring met jeugdbeschermingsrecht? werklast, punten, interessantheid, ...? verder zou ik misschien 'media & justitie' van de master communicatiewetenschappen, of 'Belgische politiek sinds 1945' van de master internationale en vergelijkende politiek willen volgen. heeft er iemand een idee of dat toegelaten zal worden?

Ik denk wel dat dat toegelaten zal worden. Zodra je een beetje relevantie met rechten kan aantonen, zit het wel goed..

PostPosted: Sun Aug 22, 2010 8:08 pm 
Stagiaire

Deontologie viel wel mee, maar de verplichte literatuur had ik wel onderschat. De teksten zijn niet zo gemakkelijk, zijn vrij saai en je moet ze toch echt wel (grondig) gelezen hebben. De examenvragen vond ik ook niet zo enorm gemakkelijk. Met een beetje inspanning ben je er wel op door, maar dat geldt voor bijna alle aanvullende keuzevakken. Echt boeiend vond ik het ook niet. Punten waren iets minder dan verwacht. Voor rechtssociologie had ik veel hogere punten, maar het was wel merkelijk meer qua leerstof dan deontologie. Sommige lessen vond ik zelf heel interessant, anderen dan totaal weer niet.

European family law is een aanrader als je zoekt naar een vak waar weinig werk aan is. Het is vrij gemakkelijke leerstof en het is ook niet zo veel. De examenvragen stelden echt niets voor: ik denk dat het de bedoeling was dat je overal uit de cursus zo'n beetje over kon vertellen. Maar zeker geen details. Ik denk dat de moeilijkheidsgraad van dit vak laag wordt gehouden omdat het voornamelijk door Erasmusstudenten gevolgd wordt. Dat vond ik er wel fijn aan: ik heb studenten van verschillende nationaliteiten ontmoet. Inhoudelijk vond ik dit vak niet erg interessant. Wat betreft de punten: ik was er al bij al wel tevreden mee, al mocht het iets meer zijn.

ICT-recht vond ik totaal geen aanrader. De lessen waren zo saai dat ik er verschillende ben overgeslagen. Nochtans dacht ik echt dat dit vak interessant zou zijn. Het is een vrij grote cursus voor een keuzevak, maar de leerstof is zo eenvoudig dat dat geen probleem is. Ik denk dat dit vak veel interessanter zou zijn als het alleen maar voor rechtenstudenten gegeven zou worden. Nu wordt het ook aan studenten uit verschillende andere richtingen gegeven, waardoor er heel veel basisbeginselen uit het recht herhaald. Ik vind ook dat men zich beter op enkele topics zou toespitsen in plaats van elk mogelijk topic dat ook maar iets met ICT te maken heeft, te behandelen. Zo wordt er bv. een stuk aan intellectuele eigendom besteed, eigendomsrecht van databases, van software enz. Alles wordt zo summier bekeken dat je er eigenlijk niet veel aan hebt. Het examen was ook niet zo eenvoudig. Voor rechtenstudenten wordt het ook strenger verbeterd dan voor andere studenten, waardoor de punten toch wel aan de lage kant lagen. Ik had zelf een 14, terwijl ik veel meer verwacht had.

PostPosted: Sun Aug 22, 2010 8:10 pm 
Stagiaire

Quote:
verder zou ik misschien 'media & justitie' van de master communicatiewetenschappen, of 'Belgische politiek sinds 1945' van de master internationale en vergelijkende politiek willen volgen. heeft er iemand een idee of dat toegelaten zal worden?

Ik weet dat er enkele studenten het vak "mediarecht" gevolgd hadden in de master communicatiewetenschappen, dus ik vermoed dat dat ook wel zal mogen.

PostPosted: Mon Aug 23, 2010 11:34 am 
VRG-staff
VRG-staff

catherine-tina wrote:
ICT-recht vond ik totaal geen aanrader. De lessen waren zo saai dat ik er verschillende ben overgeslagen. Nochtans dacht ik echt dat dit vak interessant zou zijn. Het is een vrij grote cursus voor een keuzevak, maar de leerstof is zo eenvoudig dat dat geen probleem is. Ik denk dat dit vak veel interessanter zou zijn als het alleen maar voor rechtenstudenten gegeven zou worden. Nu wordt het ook aan studenten uit verschillende andere richtingen gegeven, waardoor er heel veel basisbeginselen uit het recht herhaald. Ik vind ook dat men zich beter op enkele topics zou toespitsen in plaats van elk mogelijk topic dat ook maar iets met ICT te maken heeft, te behandelen. Zo wordt er bv. een stuk aan intellectuele eigendom besteed, eigendomsrecht van databases, van software enz. Alles wordt zo summier bekeken dat je er eigenlijk niet veel aan hebt. Het examen was ook niet zo eenvoudig. Voor rechtenstudenten wordt het ook strenger verbeterd dan voor andere studenten, waardoor de punten toch wel aan de lage kant lagen. Ik had zelf een 14, terwijl ik veel meer verwacht had.

²

PostPosted: Tue Aug 24, 2010 9:51 am 
Stagiaire

Iemand het vak Consumentenrecht gevolgd + aanrader of niet?

PostPosted: Wed Aug 25, 2010 3:44 pm 
Senior Counsel

humanitarian and Security Law from a European Perspective (noemde vorig jaar anders denk ik): is dit vak een aanrader qua moeilijkheidsgraad en punten?

PostPosted: Mon Aug 30, 2010 11:58 am 
Partner

De enige vakken die nog passen in mijn uurrooster zijn consumentenrecht, law of the WTO & discrimination law. Iemand nog ervaringen met deze vakken? Vooral inhoud is voor mij belangrijk.

PostPosted: Thu Sep 02, 2010 8:41 pm 
Stagiaire

Iemand ervaring met Oost-Europees recht en/of economisch, fiscaal en sociaal strafrecht? Aanraders?

PostPosted: Fri Sep 03, 2010 2:28 pm 
Senior Counsel

aurelie wrote:
Iemand ervaring met Oost-Europees recht en/of economisch, fiscaal en sociaal strafrecht? Aanraders?

Vriend van me heeft vorig jaar fiscaal en sociaal strafrecht gedaan, en vond dat een aangenaam vak ;) Wel elke les veel noteren want geen cursus van, maar erg geanimeerd door Verstraeten gedoceerd, en interessante leerstof ( valse facturen, BTW-caroussel enz ). Ik ben verkocht ;)

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 

All times are UTC + 1 hour